Pracujemy zwinnie, czyli szkolenie z Agile i Scrum’a w marketingu

Pracujemy zwinnie, czyli szkolenie z Agile i Scrum’a w marketingu

W dziale marketingu nieustannie dążymy do doskonalenia naszych procesów i wdrażania nowoczesnych metod pracy, które umożliwiają nam efektywniejsze osiąganie celów. Niedawno zorganizowaliśmy dwudniowe szkolenie dla naszego zespołu, skupiające się na dwóch kluczowych tematach: metodyce Agile oraz frameworku Scrum, które towarzyszą nam już od pewnego czasu. Czy możliwe jest użycie tych metod pracy w dziale marketingu? Oczywiście, że tak i chętnie o tym opowiemy.

Agile, czyli o ciągłych zmianach i samoorganizacji

Pierwszy dzień szkolenia poświęciliśmy na dokładne zrozumienie metodyki Agile, która stała się fundamentem współczesnego zarządzania projektami. Rozpoczęliśmy od omówienia podstawowych założeń, które obejmują:

  • elastyczność i adaptację: Agile zakłada, że w dzisiejszym świecie zmiany są nieuniknione i zespół powinien być gotowy do szybkiej reakcji na nowe wymagania czy warunki rynkowe, odpowiednio zmieniając swoje działania;

  • iteracyjny proces pracy: projekty są podzielone na krótkie iteracje (zazwyczaj 1 lub 2 tygodniowe sprinty), co pozwala na regularne dostarczanie projektów, które łatwo zweryfikować.

  • współpraca z klientem: regularne uzyskiwanie opinii od klientów jest kluczem do produktu spełniającego jego oczekiwania, jest to szczególnie ważne zwłaszcza w marketingu, który odpowiada za zadowolenie klientów.

  • samoorganizujące się zespoły: Agile promuje zespoły, które są autonomiczne, mają wpływ na podejmowane działania i zadania, co zwiększa zaangażowanie i motywację pracowników.

Oprócz teorii mogliśmy także w praktyce poznać znaczenie Agile’u podczas zorganizowanych warsztatów. Podzieliliśmy się na małe grupy i przeprowadziliśmy symulację projektu, w której jedna z grup musiała zaplanować i realizować zadania w iteracyjnych cyklach, a druga w podejściu kaskadowym, czyli najpierw przez dłuższy czas planując prace, a następnie ją wykonując bez możliwości weryfikacji działań w międzyczasie. To doświadczenie pozwoliło nam lepiej zrozumieć korzyści płynące ze zwinnej pracy, takie jak zwiększenie efektywności, lepsza komunikacja w zespole oraz szybkie reagowanie na zmieniające się wymagania odnośnie projektu.

scrum w marketingu

Scrum w marketingu, czyli jak z niego korzystać nie tylko w IT

Drugiego dnia skupiliśmy się na Scrum’ie, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków Agile. Mieliśmy okazję przeanalizować najważniejsze role, wydarzenia i pojęcia związane ze Scrum’em, tak by jeszcze lepiej zrozumieć jego istotę:

  • Product Owner: osoba odpowiedzialna za maksymalizowanie wartości produktu i zarządzanie backlogiem;

  • Scrum Master: osoba odpowiedzialna za zapewnienie, że Scrum jest zrozumiały i prawidłowo stosowany przez zespół;

  • Zespół deweloperski: grupa specjalistów pracujących nad realizacją zadań i dostarczaniem iteracyjnych przyrostów projektu, nad którym pracują,

  • Wydarzenia Scrum: Planowanie, Daily, Review i Retrospektywa, czyli spotkania zespołowe, którą mają na celu omówienie projektów, weryfikację czy działania idą w dobrą stronę, a także wyłonienie drobnych usprawnień na przyszłość.

Następnie odpowiednio przeanalizowaliśmy i dostosowaliśmy metodę i elementy pracy w Scrum’ie razem ze szkoleniowcem, tak aby był on jak najbardziej przystosowany do charakterystyki pracy marketingowej i pomagał nam w codziennych zadaniach i trudnościach.

scrum w marketingu

Czas na zmiany i usprawnienia…

Dzięki temu szkoleniu jesteśmy lepiej przygotowani do stawiania czoła nowym wyzwaniom i osiągania jeszcze lepszych wyników w naszej pracy marketingowej. Jednak co najważniejsze wszyscy jednogłośnie uznaliśmy, że zarówno Agile, jak i Scrum są bardzo przydatne i mogą znacząco usprawnić procesy, również w dziale marketingu. Tak więc już teraz jesteśmy gotowi do wprowadzenia zmian i ulepszeń naszych działań.

scrum w marketingu

Udostępnij artykuł na:

Zostań częścią zespołu!

Zacznij z nami budować innowacyjne produkty dla biznesu. Stale szukamy utalentowanych i zaangażowanych ludzi do naszych zespołów.

Dołącz do nas Dołącz do nas
Kaktus